donderdag 27 december 2012

Mens en medemens: Casus taak te laat indienen

Wat als een leerling zijn taak niet maakt?

Ikzelf zou de leerling een tweede kans geven. Misschien heeft de leerling een goede reden waarom de taak niet gemaakt is. (Problemen thuis, ziekte, overlijden in familie,...)
Natuurlijk zou ik er dan wel bij zeggen dat de leerling dit ten laatste de dag erna in mijn vakje mag indienen. Uiteraard is het dan wel niet mogelijk om het maximum van de punten te krijgen. Een min 2 geven is voor mij hierop voldoende. Direct min de helft of nul vind ik een zwaar gevolg. En als de leerling al zoveel problemen heeft, dan zullen slechte punten alleen nog zwaarder wegen.
Maar als het meerdere malen gebeurt dat de leerling een taak niet indient, zou ik anders te werk gaan.
Ik zou beginnen werken met streepjes. Telkens een leerling bij 5 streepjes zit met het niet indienen of te laat indienen met een taak is het strafstudie. De leerling mag dan te taak in de strafstudie maken.
Zo werd dat bij mij in het middelbaar ook gedaan en dit vond ik goed. Het gebeurde wel eens dat er iemand iets te laat of niet indiende en dan had je een streepje. Maar niemand liet het tot 5 streepjes komen. Want dat betekende de vrijdagavond strafstudie en niet op café kunnen gaan.

Ethisch model


  1. Twee voorwaarden
    1. Grondhouding aannemen: Ik denk vanuit mezelf, maar kan me inleven in de leerling die zijn taak te laat indient. Ik aanvaard dat leerlingen wel eens iets vergeten of iets te laat indienen, maar zorg er voor dat ze hierin niet overdrijven. Ik aanvaard ook dat het kan zijn om persoonlijke redenen van de leerlingen.
    2. Dialoog voeren: Je moet hierover wel overleggen (eventueel vergadering) met de directeur en andere leerkrachten. Je kan het ook voorleggen in de leerlingenraad.
  2. Vier aandachtspunten
    1. Situatie analyseren: Hoe zit het thuis bij de leerling, is het de eerste keer dat hij zijn taak niet indient, zijn er nog anderen die hun taak niet hebben ingediend,...
    2. Zoeken naar handelingsmogelijkheden: Een nieuwe taak instellen, straf geven, nul geven, helft van de punten geven, opnieuw laten maken,... 
    3. Motieven verhelderen: Hoe komt het dat zijn taak te laat is? Zijn er problemen of is hij het gewoon vergeten of wil hij het niet maken? 
    4. Effecten inschatten: Niets aan doen en gewoon verbeteren zou ervoor zorgen dat de anderen het niet rechtvaardig vinden en zo ook hun taken niet meer op tijd indienen. Met het streepjessysteem weten ze dat te laat indienen niet getolereerd wordt, maar dat het nog mild is. Je mag het eens vergeten, maar zorg ervoor dat het niet meer gebeurt. Het wordt een eenmalig iets, en ook de punten en vrije tijd lopen gevaar indien ze hun taak niet op tijd maken.
  3. Drie evaluatiemomenten
    1. Intuïties uitspreken: Rechtvaardigheid, gelijk voor iedereen. Milde sanctie, maar toch een sanctie.
    2. Normen verduidelijken: Je mag leerlingen niet zomaar een nul geven of laten buizen.
    3. Waarden evalueren: Rechtvaardigheid is hier een waarde die je respecteert



2 opmerkingen:

  1. dag Steffie, Ik vind dat je een goede mening hierover hebt. Ikzelf zou toch nog iets strenger zijn 5 streepjes vind ik nogal veel ik zou het zelf beperken tot 3, de kans bestaat erin dat ze dan wel eens strafstudie krijgen, maar dat is misschien eens goed ook. dan zijn ze toch ergens gestraft zonder dat het veel gevolgen heeft voor hun punten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Steffie,

    Ik vind inderdaad net zoals Valerie dat de regel van de 5 streepjes wat strenger mag worden uitgevoerd. En zou ook de optie van Valerie kiezen om tot aan 3 te werken. Ik zou eerst eens praten met de leerling die de taak niet heeft ingediend. Misschien heeft de leerling inderdaad een goede reden, waarom dat zijn taak niet werd ingediend. Als het een leerling is die heel slordig is in zijn werken, en al meerdere malen een taak niet heeft ingediend. Dan zou ik net als jij beginnen punten aftrekken van zijn taak. Of zou ik attitude punten wegnemen die dan gaan over stiptheid.

    BeantwoordenVerwijderen